quarta-feira, 7 de novembro de 2012

As formas colaborativas de produção e o comum, com Michel Bauwens @mbauwens ((P2P Foundation)


Curso de Pós Graduação da ECO/UFRJ e IBICT nov/dez 2012



Os estudantes da ECO/UFRJ e IBCT terão os créditos validados como disciplina regular dos Programas de Pós em 2013-1

Os demais participantes terão certificado de extensão

Curso introdutório sobre as formas colaborativas de produção, o p2p production, bem como a produção de riquezas comuns na sociedade (economia do comum ou economia colaborativa). Este curso será destinado, preferencialmente, a estudantes de pós-graduação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e da Universidade Federal do Rio de Janeiro. O curso terá a duração de quatro semanas, com carga horária de 48 horas. Serão realizados 3 encontros semanais de 4 cada hora cada um. O produto final de cada participante será um breve estudo sobre casos de formas colaborativas de produção e de produção do comum no Brasil.

Michel Bauwens é o fundador da Fundação Peer-to-Peer Alternatives (P2P Foundation) e trabalha em colaboração com um grupo global de pesquisadores na exploração de produção de pares, governança e propriedade. Bauwens é professor convidado da Universidade de Amsterdam e membro fundador do Commons Strategies Group. O manifesto da P2P Foundation diz: "O contato através de redes peer-to-peer é um novo modelo de relação humana, um novo capítulo da história da evolução humana dentro na era do captalismo cognitivo".

O curso é organizado pelos profs. Clóvis Lima, Ivana Bentes e Kênia Alice (estágio docente) sendo uma promoção conjunta do IBICT, da ECO/UFRJ e dos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação/IBICT-UFRJ e em Comunicação/UFRJ.

Os alunos do curso receberão certificado de participação. As aulas serão ministradas em inglês.
Aulas Segunda, Terça e Quinta – 14h às 17h
12/11, 13/11, 19/11, 22/11, 26/11. 27/11, 29/11
03/12, 04/12, 10/12, 11/12
INSCRIÇÕES

As inscrições podem ser feitas na Secretaria de Ensino de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da UFRJ.
Av. Pasteur nº 250 – fds, Urca, Rio de Janeiro. CEP: 22290-240. Teletone: 3873-5075 O atendimento é realizado de Segunda a Sexta-feira das 11 às 15 horas.

Os alunos do PPGCI/IBICT-UFRJ poderão também fazer o curso na forma da disciplina “Tecnologia e Mundo da Vida”, valendo créditos15 Vagas para alunos de Pós-Graduação do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ e IBCT terão os créditos validados como disciplina dos Programas de Pós)
15 Vagas de extensão (com certificado da ECO/UFRJ)

Inscrições até o dia 9 de novembro na Secretaria de Pós da ECO/UFRJ (alunos dos Programas) e pelo email cursop2p@gmail.com (alunos de extensão)



PROGRAMA DO CURSO A synthetic overview of the collaborative economy

What follows will be a synthetic mapping and overview of the different manifestations of the emerging collaborative economy. This collaborative economy is the result of the dramatic encounter of two models of organizing the economic and social world. This is the encounter of traditional models, based on scarce resources allocated through corporate hierarchies and market mechanisms, with models resulting from a massive extension of the possibility for peer to peer connectivity and collaboration. These new models, and therefore this encounter, are enabled by the Internet and other networked communication.

At the intersection of their encounter we will find many disruptive innovations, and how the resulting mutual adaptation of the vertical and horizontal logics creates the ‘diagonal’ collaborative economy, where the world of corporations intersects with the world of the now productive human community.

The structure of the study

The aim of this overview is to map the emergence of the collaborative economy.

Part One creates a frame of understanding with some general characteristics of the whole field. In Part Two we look at user innovation dynamics, and how the corporate world has answered their challenge. In Part Three we look at the infrastructures being built such as the crowdsourcing platforms, digital marketplaces, and infrastructures for the mutualization of physical infrastructures (also known as Collaborative Consumption). In Part Four we look at community-centric production ecologies, i.e. the emergence of commons-based peer production, and in Part Five, we look at the distributed infrastructures being built to enable the emergence of new production ecologies that are inspired by this new modality. Part six examines the business models emerging in this field, in particular, ‘open’ business models which do not rely on IP protections.

Throughout the study, we will ask our students to document similar practices in Brazil, and compare the local situation to emergences in the rest of the world.

Table of contents

Part One -When the Vertical meets the Horizontal 6

I. The new horizontality and diagonality 7

II. The Emerging new media logic 8

III. New Conceptualizations of Business Practice 12

IV. New Distributed Production Infrastructures 23

V. Community, Corporate and Mediated Dynamics 26

VI. The Emerging Logic of Open Business Models and Its

New Competitive Dynamics 30

VII. A First Categorization of the Collaborative Economy 34

VIII. Understanding the ladder of participation 37

Part Two -Discovering the user as value creator and the emergence

of a user-centric ecosystem 41

I. The Evolution of Productive Publics 42

II. The Emergence of Lead Users 46

III. Opening Innovation to the Input of the Crowd 52

IV. The User-Generated Ecosystem 71

Part Three -Infrastructures for ‘sourcing the crowd’ and mutualizing

resources 84

I. Crowdsourcing 85

II. The Emergence of Collaborative Consumption 117

Part Four: -Beyond corporate open innovation Commons-Oriented

Peer Production 140

Introduction 141

I. Defining P2P 136

II. Pure play vs. hybrid peer production 146

III. The dual logic of peer production in a market economy 149

IV. The Characteristics of Peer Production 153

V. Cultural and social penetration of peer production in society 162

VI. Business penetration 164

VII. The Institutional Ecology of Commons-Based Peer Production 166

VIII. Peer Production in Free and Open Source Software 168

IX. Important distinctions amongst the licenses 170

X. FLOSS as a development model 172

XI. FLOSS as business model 177

XII. Peer Production in Design, Hardware, and Manufacturing 180

XIII. Open Hardware as a social movement 190

Part Five -Distributed Access to the Factors of Production 192

Introduction 193

I. The Emergence of an infrastructure for ‘Personal’ Manufacturing 194

II. Distributed workspaces and meeting venues 202

III. The emergence of distributed funding 207

IV. The emergence of infrastructures for “all things distributed” 224

V. Some Conclusions and Speculations 226
Aulas Segunda, Terça e Quinta – 14h às 17h12/11, 13/11, 19/11, 22/11, 26/11. 27/11, 29/11, 03/12, 04/12, 10/12, 11/12

http://bauwensp2p.wordpress.com/curso/

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